Onko sinulla ongelmia verkkoyhteyden kanssa?

rut955-3

OTY-LTE-100

Vianselvitys

Onedatan OTY-LTE-100 -verkkoyhteys on toimintavarma verkkoyhteys yrityksille. Se sisältää verkon seurannan ja tuen sekä ylläpidetyn päätelaitteen. Verkkoyhteys on 100M nopeudella toimiva LTE-yhteys, jossa liikennettä ei olla rajoitettu. Yhteys mahdollistaa lisäpalveluna kiinteän ja julkisen IP-osoitteen käytön, sekä mahdollistaa siltaavan käytön. 

 

Verkkoyhteydessä on vakiona responsiivinen varayhteys, joka kytketään päälle ongelmatilanteessa soittamalla tukeemme. Lisäpalveluna kyseisen yhteyden voi myös varustaa aktiivisella varayhteydellä, jolloin yrityksen käytössä on kahden operaattorin varmistus. Lisätietoa verkkoyhteydestä saat myynnistämme. 

 

1. Tarkista virta-kytkentä

Tarkista, että reitittimessä on vihreä valo laitteen etupuolella alavasemmassa, kohdassa PWR.

Mikäli valoa ei ole, tarkista, että reititimen virtajohto on painettu perälle asti ja pistotulppa on asetettu pistorasiaan. Mikäli virtaa ei tule silti laitteeseen, kokeile sitä toisessa pistorasiassa, jonka tiedät toimivan. Jos valo ei pala, on laite todennäköisesti rikkoutunut. Otathan välittömästi yhteyttä tukeemme 020 730 8008 tai tuki@onedata.fi, niin lähetämme sinulle uuden reitittimen.

2. Tarkista verkon tila

Tarkista, että laite saa riittävän hyvän signaalin. Alla näet mitä led-valot tarkoittavat:

  • Vihreä ja Punainen vilkkuvat 0,5 sek välein = Reititin ei saa yhteyttä. Irroita virtajohto ja kytke se takaisin noin 5min jälkeen. Mikäli yhteys ei palaudu 10min päästä, soita tukeen 020 730 8008
  • Vihreä, punainen ja oranssi vilkkuvat 0,5 sek välein= Reititin ottaa yhteyttä verkkoon. Odota, että led-valo vilkkuu 1 sek välein, joko punaista, oranssia tai vihreää väriä.
  • Punainen valo vilkkuu 1 sek välein = Laite on yhteydessä 2G-verkkoon. Pyri siirtämään laitetta paikkaan, jossa on vihreä valo tai harkitse lisäantennin hankkimista. Lisäantennitilaukset 020 730 8000 ja asennusapua saat tuestamme 020 730 8008.
  • Oranssi valo vilkkuu 1 sek välein = Laite on yhteydessä 3G-verkkoon. Pyri siirtämään laitetta paikkaan, jossa on vihreä valo tai harkitse lisäantennin hankkimista. Lisäantennitilaukset 020 730 8000 ja asennusapua saat tuestamme 020 730 8008.
  • Vihreä valo vilkkuu 1 sek välein = Laite on yhteydessä 4G-verkkoon. 
  • Punainen(2G), oranssi(3G) tai vihreä(4G) väri vilkkuu nopeasti = Laite on yhteydessä verkkoon ja tiedonsiirto on käynnissä, kyseisen värin osoittamassa verkossa.
 

3. Tarkista signaalin voimakkuus

Tarkista, että laite saa riittävän hyvän signaalin. Mitä enemmän laitteessa on signaalin vahvuutta osoittavia valoja päällä, sen parempi signaali ja siirtonopeus laitteellasi on. Pyri sijoittamaan laite mahdollisimman vahvan signaalin alueelle. Valitse käyttöösi myös ulkoinen antenni, mikäli signaali on heikko.Kysy apua tuestamme 0207308008.

 

Alla tuetut taajuudet:

  • 4G (LTE-FDD): B1 (2100 MHz), B3 (1800 MHz), B7 (2600 MHz), B8 (900 MHz), B20 (800 MHz), B28A (700 MHz)
  • 4G (LTE-TDD): B38 (2600 MHz), B40 (2300 MHz), B41 (2500 MHz)
  • 3G: B1 (2100 MHz), B8 (900 MHz)
  • 2G: B3 (1800 MHz), B8 (900 MHz)

4. Tarkista WAN-portti

Mikäli verkkolaitteemme on käytössä varayhteytenä tai rinnakkaisyhteytenä, tarkistathan että RJ45-porttien oikeanpuoleisin paikka on kytkettynä ensisijaiseen yhteyteen verkkojohdolla(yleisimmin LAN->WAN). Mikäli johto on kytkettynä, mutta yhteyttä ei ole, tarkistathan ensisijaisen yhteyden reitittimen olevan toiminnassa. Mikäli ensisijainen reititin on toiminnassa, vaihda tilalle uusi verkkojohto. Mikäli silti valo ei pala lan-paikan alla, kokeile johtoa LAN 1-3 -portteihin. Mikäli niiden valot vilkkuvat, on portti mahdollisesti rikki. 

5. Tarkista LAN-portti

Mikäli LAN 1-3-portteihin on kytketty verkkojohto ja kyseinen laite on käytössä, pitäisi siinä vilkkua led-valo kyseisen portin alapuolella. Mikäli valo ei pala, tarkistathan sen toisessa päässä olevan laitteen olevan päällä ja toimintakunnossa. Mikäli valo ei pala, koita kytkeä verkkojohto toiseen porttiin. Mikäli tämä ei auta, vaihda verkkojohtoa. 

5. Tarkista WLAN-yhteys

Mikäli olet tilannut langattoman verkkoyhteyden(WLAN), tarkista löytyykö kyseinen SSID(verkon nimi, esim. ONEDATA WLAN) vapaista verkoista. Mikäli ei löydy, kokeile toisella laitteella. Mikäli verkkoa ei löydy lainkaan, käynnistä laite uudelleen.

Asennus

Etuosan kytkennät

  1. Kytke virtajohto kohtaan Power socket sekä toinen pää pistorasiaan
  2. Kytke mahdolliset sisäverkon laitteet LAN 1-3-portteihin
  3. Mikäli kytket reitittimen vara-/rinnakkaisyhteydeksi, kytke toinen reititin kohtaan WAN.
  4. Siirry takaosan kytkentään

Takaosan kytkennät

  1. Valitse vakioantennit(merkintä Mobile) ja kytke ne kohtiin Mobile AUX antenna connector ja Mobile MAIN antenna Connector. Mikäli käytössäsi on ulkoinen antenni, kytke ne vakioantennien tilalle
  2.  Kytke sisäverkon antennit(Wifi) kohtiin Wifi antenna connectors

Mikäli yhteyden muodostamisessa on ongelmia, niin käythän läpi yllä olevan vianmäärityksen ja olet tarvittaessa yhteydessä tukeemme.

 

HUOMIO: Älä koske SIM1- tai SIM2-telakoihin tai RESET-painikkeeseen, sillä verkkoyhteyden käyttö voi häiriintyä tai estyä.

LAN-IP-asetusten määrittäminen

  1. Mikäli verkossasi on laitteita, jotka käyttävät kiinnitettyjä IP-osoitteita tai keskustelevat sisäverkon muiden laitteiden kanssa, saattaa väärät asetukset poistaa niiden välisen liikenteen, kuten verkkoasema, tulostin tai muu. Tässä tapauksessa voit tarkistaa vanhan yhteyden IP-osoitteet liittämällä tietokoneesi aiempaan verkkoyhteyteen ja tarkastamalla komentokehotteella ipconfig/all nykyisen IP-osoitteen esim. 192.168.1.14. Tämän jälkeen voit liittyä uuteen reitittimeen ja käyttää saman komentokehotteen. Mikäli uusi yhteys ei näytä samaa alkua 192.168.1.xxx, johtuu vika todennäköisesti siitä. Ilmoitathan tukeemme kyseisen osoitteen, joka aiemmassa yhteydessäsi oli käytössä. Mikäli käytät palvelinta, joka hallitsee DNS- tai DHCP-asetuksia, niin olethan yhteydessä tukeemme, sillä oletuksena reititin toimii näiden palveluiden hallinnoijana.

Tulostimen asetukset / SMTP

  1. Mikäli tulostimen sähköpostin lähettäminen on estynyt verkkoyhteyden muutoksen jälkeen, on syy todennäköisesti SMTP-asetuksissa ja siellä on todennäköisesti käytössä aikaisemman operaattorin lähtevä palvelin. Voit siirtyä käyttämään Telian lähettävää palvelinta mail.inet.fi ja porttia 25. Suositeltavaa on kuitenkin käyttää yrityksen käytössä olevaa sähköpostipalvelinta, kuten Microsoft 365-palvelun palvelinta smtp.office365.com ja porttia 587 tai 465 sekä STARTLS tai SSL/TLS -yhteyttä.